Like Us On FB!

Friday 30 May 2014

Training Yang Seronok

Assalamualaikum dan hiii kawan-kawan,

Kali ini Intan nak share pasal sebuah training yang baru sahaja Intan attend for my company - Creating Your Learning Solutions. Training ini diadakan di PETRONAS Leadership Center , atau nama dulu-dulu yang glamer sikit PETRONAS Management and Training Centre(PERMATA) di Bangi. Training ini sebenarnya specifically untuk HR fraternity, especially yang performing capability function, namun tak ada halangan untuk fraternity lain join sama kalau mereka berminat.

Ada 16 peserta secara keseluruhannya ,hampir kesemuanya daripada Semenanjung Malaysia, 4 Sarawak dan 1 daripada Turkmenistan. Menariknya,peserta-peserta daripada Sarawak adalah technician plant di sana, dan sebenarnya mereka tersalah enroll training tersebut. Hanya menyedari pada hari kelas dijalankan,hahaha...Untuk pengetahuan,kebiasaannya training untuk Executive dan Non Executive ini diadakan secara berasingan...Jadi, peserta dalam training kali ini agak diverse, dan menjadi suatu cabaran buat our Trainer,Puan JJ to cater.

Hari Pertama

Pada hari pertama, kami belajar model ADDIE . Kalau nak create training program, kena pakai model ini lah..Tapi PETRONAS hebat (ecece,up sket employer saya), they use this model and introduce PETRONAS 6Es untuk Instructional Design Model . Siap paten lagi uolllsss!

Konsep ADDIE




Hari Kedua

Pada hari kedua,semua peserta perlu melakukan persembahan selama 3 minit dengan menggunakan basic prop.Intan present apa ye? Saya present How To Wear A Diaper To Your Baby dengan menggunakan alat bantuan video,teddy bear dan diaper,hahaha..ampeh kan? To be honest,sangatlah kurang preparation,haha!*malu* Yang lain-lain ada present pasal Breathing Technique untuk release stress, Teknik Membantu Bayi Yang Tersedak, How to Swaddle A Baby,dan lain-lain lagi.

Sampai giliran seorang kawan yang baru sahaja saya kenali di training ini,Aerna. Beliau menceritakan kisah anak keduanya yang sering sakit sawan bermula dari umur 8 bulan sehingga sekarang,umur 3 tahun kalau tak silap..Disebabkan sering diserang sawan, anak Aerna menghadapi masalah untuk berjalan,bertutur dan lain-lain.Suatu dugaan untuk ibu-ibu yang HEBAT dan TERPILIH sahaja. 

Intan memang kagum dengan semangat ibu bapa yang dianugerahkan 'special kids' i.e. kanak-kanak kelainan upaya. Mereka banyak membaca, membuat kajian sendiri,serta bergolok gadai demi memastikan anak-anak mereka mampu berjalan,berfikir dan bermain sebagaimana kanak-kanak yang lain.Terutamanya kaum ibu.I always salute your strength and patience..

KESIMPULAN

Sebagai kesimpulan, Intan senaraikan beberapa tips yang mungkin bermanfaat buat anda samaada dalam presentation mahupun lain-lain situasi:

Tips 1: Untuk menyampaikan tajuk presentation seperti Aerna memerlukan emosi yang sangat kuat.Hence,kita tidak digalakkan untuk melakukan presentation yang bersifat very personal unless jika kita mampu mengawal emosi diri.

Tips 2 : Apabila ingin menyampaikan komen terhadap penyampaian atau apa jua sekalipun, komen yang positive terlebih dahulu disusuli dengan perkataan "However","But",etc. Ayat kena cantik berlapis...Sebagai contoh, Mr Harun Aziz has presented his thoughts well,and very entertained. However, may I suggest for En Harun to use a prop  to make his presentation more interesting...haaa,kalau jadi Harun Aziz,anda terasa tak?Boleh terima kan?

Tips 3 : Jika anda present menggunakan whiteboard ataupun flip chart, pastikan anda diam ketika menulis di whiteboard atau flipchart,dan hanya bercakap ketika sudah habis menulis dan badan menghadap audiens.Ini untuk memastikan bahawa suara anda sentiasa jelas dan anda 100%  bersedia menyampaikan sesuatu kepada peserta.

Tips 4 : Setiap kali ada peserta yang bertanya, puji mereka.. eg : That's a very good question, Ms Yoona.Sure kembang, and lagi attentive pastu...

Tips 5 : Agak-agak anda, siapa yang dinobatkan sebagai the best speaker dalam 3 minute presentation tersebut?Untuk makluman, tempat pertama dan ke 2 diungguli oleh peserta technician daripada Sarawak. The technicians are not well verse in English,jadi mereka berkomunikasi dalam Bahasa Melayu. Tapi mesej mereka jelas difahami, dan caranya kreatif dan menyeronokkan.So,siapa pun diri anda,masing-masing berpeluang untuk berjaya,cuma teknik dan caranya perlu tepat dan sesuai. PERCAYA bahawa anda MAMPU,inshaAllah success will follow.

So, ini gambar kami yang gembira semasa training..Harapnya next time ada training dan trainer yang interesting macamni lagi...


Aerna..berkongsi tentang keadaan anak beliau
Puan JJ,one of the best trainer I have ever met..tak perlu bukak nota langsung,haha
Razzy,how to get a good body shape..hehe
Tengah belajar breathing technique yang betul
Sharing on how to help choking baby
The 2 Intans
Our fitness trainer..he's a composer too..how cool is that?

FREE CONSULTATION
 and
 BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE

0 Comments:

Post a Comment