Like Us On FB!

Thursday 14 November 2013

Mohon Halal?

Saya bukan seorang feminisme, but I think this is something which is worth to be pondered.Credit goes to FB Halaqah Keluarga :D


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Selalu aje sekarang ni ramai penceramah minta para isteri untuk mohon halal makan minum dengan suami.. sebelum tidur misalnya.."

"Tapi, Ummi tak setuju..." getus Ummi tetiba..

"Sebab, menafkahkan isteri adalah tanggungjawab suami dan isteri memang dapat hak yang diberikan ikut syariat.. " "Bukan nafkah isteri tu perkara pilihan yang suami boleh buat.. ".. tambahnya lagi

"Yang sepatutnya berlaku adalah para suami yang kena sentiasa minta maaf dan halalkan apa yang terkurang kepada isteri diaorg.. bimbang-bimbang suami cuai dan tidak cukup dalam memberi nafkah dengan benar.. "

"Ini terbalik.. " katanya mengakhiri.

"Abi setuju sangat.. kefahaman yang tepat.. cuma, kalau mana-mana isteri nak minta halal itu ini, bukan dalam rangka syarak tetapi dalam rangka hormat..Ok aje.." "Untuk suami itu memang wajar kerana terkait hak yang mungkin dicuaikan tanpa sedar.." Balasku menyokong.

"Oleh itu, secara rasminya, Abi mohon maaf dan mohon halal ya.. apa-apa yang terkurang.. " Senyumku pada Ummi.. 

Jom suami-suami di luar sana, kita mohon maaf dan halal dari para isteri-isteri kita, apa-apa yang terkurang..  — feeling happy.

0 Comments:

Post a Comment